Eiwitshake voor spieropbouw?

Bijna iedereen die begint over voedingssupplementen heeft het in ieder geval over de eiwitshake. Een veel gebruikte variant is de whey-shake. Bij het produceren van kaas komt er whey-eiwit vrij. Dit komt van de koe en dus uit het weiland. Vandaar de naam whey of wei. Whey-proteïne levert de meeste en meest essentiële aminozuren. Het is voor veel krachtsporters, bodybuilders of mensen die intensief met fitness bezig zijn de meest gewilde soort eiwit. Dit omdat het de meest effectieve proteïne is als het gaat om spieropbouw. Daarnaast wordt whey-eiwit ook het snelst opgenomen door het lichaam, zeker vlak na een training is dit van belang.
Na een workout hebben je spieren behoefte aan voeding. Deze voeding halen zij uit eiwitten waardoor het van belang is dat het lichaam de eiwitten snel opneemt en omzet in aminozuren.
In de whey-eiwitvariant onderscheiden we drie soorten:
Whey-concentraat: een hoogwaardig eiwit met een concentratie van 70%. Naast eiwit bevat deze variant ook koolhydraten en vetten.
Whey-isolaat: heeft extra verwerkingen gehad, heirdoor ligt de concentratie op 95% of meer. Het is een stuk zuiverder dan whey-concentraat.
Whey-hydrolysaat: Dit verteert sneller dan bijvoorbeeld whey-isolaat. Dit komt omdat het kleine fragmenten zijn van de grotere aminoketens.
Het is aan te raden om de eiwitshaker vlak voor het sporten of bij het ontbijt in te nemen. In de ochtend is het aan te raden omdat je lichaam de gehele nacht niks binnen heeft gekregen. Hierdoor ontstaat er een tekort aan bouwstoffen. Door een whey-shake te nemen bij het ontbijt worden deze bouwstoffen snel geleverd en ook snel verteerd. Zoals eerder gezegd, hebben je spieren na een training behoefte aan aminozuren. Deze ontstaan in het lichaam omdat eiwitten afgebroken worden. Whey-eiwit is het meest verkochte voedingssupplement, dit omdat wij whey-eiwit niet voldoende uit de voeding kunnen halen.

Voordelen van een eiwitshake

Zoals we gelezen hebben, zijn eiwitten de bouwstenen voor onze spieren en dus ook voor onze spiergroei. Doordat het voeding is die wij via poeder binnen krijgen, wordt het sneller door ons lichaam opgenomen en gebruikt dan bijvoorbeeld vlees en vis.
Daarnaast kan je een eiwitshake altijd met je meenemen in een shakebeker. Het enige wat je nodig hebt is water, dit kan je normaal gesproken overal wel halen. Het is belangrijk om veel water te drinken, wat dat betreft is het om twee redenen goed om een fles water bij je te hebben.
Zeker met een volle agenda is het een handig ‘redmiddel’. Mocht je in de file terecht komen en daardoor langere tijd geen voeding binnen krijgen, dan is de shake zo bereid.
Naast het gemak is eiwit een heel belangrijk onderdeel van de voeding. Gezond en gevarieerd eten is niet altijd genoeg om het lichaam te voorzien in zijn behoefte aan eiwit. Met een shake krijg je al snel 20 à 25 gram eiwitten binnen. Een supplement is dan ook geen vervanger van gezond eten, maar een goede aanvulling op onze dagelijkse voeding.

(15)

Redactie

Alles over wetenschap.