Het juiste kantoormeubilair
Het juiste kantoormeubilair aanschaffen, het klinkt heel makkelijk maar in theorie is het veel moeilijker dan je denkt. Er moet met veel aspecten rekening gehouden worden. Niet moet er alleen rekening gehouden worden met de ruimte waarin al het meubilair terecht komt, maar ook met de gezondheid en wensen van het personeel. Daarnaast zijn er nog andere aspecten zoals lichtinval die van invloed zijn op het inrichten van een kantoor.
De inrichting
Een belangrijk onderdeel van het juiste kantoormeubilair uitzoeken is het kiezen van de juiste inrichting. Zo moet er worden gekeken worden naar waar de bureaus geplaatst worden. Er moet, zoals eerder vermeld, bijvoorbeeld rekening gehouden worden met de lichtinval. Indien hier geen rekening mee gehouden wordt kan het zo zijn dat een persoon continu lichtinval op zijn of haar laptop/ pc heeft of dat een persoon juist niet genoeg licht heeft, waardoor overmatig veel kunstlicht nodig is.
Het is daarnaast van belang dat er gekeken wordt naar de ruimte zelf. Dit is van belang aangezien er naast de bureaus en bureaustoelen ook bijvoorbeeld nog archiefkasten moeten worden geplaatst. Onder de bureaus en bureaustoelen zijn tevens veel verschillende mogelijkheden waardoor de keuze er niet makkelijker op wordt. Met de keuze van betreft archiefkasten is het ook niet mis. Indien er weinig ruimte is in het kantoor is het verstandig om bijvoorbeeld een roldeurkast aan te schaffen. Een roldeurkast heeft geen openslaande deuren waardoor er minder ruimte nodig is om deze open te doen in tegenstelling tot andere archiefkasten.
De gezondheid van de werknemers
Een ander onderdeel waar rekening mee moet worden gehouden is de gezondheid van het personeel. Tegenwoordig zijn er veel mogelijkheden om de typische kantoor klachten te voorkomen of te verminderen. Dit kan worden gedaan door bijvoorbeeld het aanschaffen van ergonomische bureaustoelen of zit sta bureaus. Door het aanschaffen van deze producten neemt het de kans op klachten aan de nek en schouders weg. Hierdoor zullen de werknemers zich minder vaak afmelden door ziekte of klachten aan de rug en/ of nek.
Voor de inrichting van een kantoor is het verstandig om een expert in de hand te nemen. Doordat een expert veel ervaring heeft met het inrichten van kantoren en weet met welke invloeden er rekening gehouden moet worden, is een goede kantoorinrichting een stuk dichterbij dan wanneer er maar iets gedaan wordt. Daarnaast is het dus ook belangrijk dat de juiste kantoormeubelen aangeschaft worden. Door goed te kijken naar de specificaties van de producten is het mogelijk om zelf onderscheid te maken tussen kwalitatieve producten en minder kwalitatieve producten.
(38)